Tonery
Twoje konto
Twój koszyk
jest pusty
0,00 zł
Brak produktów w koszyku
Suma: 0,00
Przejdź do koszyka »
Warto sprawdzić:
- Promocje - Wyprzedaże - Nowości

Wysokiej jakości „odbitki” kolekcjonerskie wykonamy w domu ( cz.I )

Wysokiej jakości „odbitki” kolekcjonerskie wykonamy w domu ( cz.I )

 

W czasach fotografii analogowej odbitki jakości kolekcjonerskiej wykonywało się wyspecjalizowanych firmach. Jakość wykonania zależała od wiedzy i doświadczania laboranta, ale i od klasy stosowanych materiałów fotochemicznych. Zasadniczą rolę odgrywał tam papier. Dziś jesteśmy w stanie otrzymać najwyższą jakość koloru i przejść tonalnych, w warunkach domowych.

 

 

 

 

Poprawnie wykonana odbitka to jednak, nie proste przeniesienie fotografii na papier. Teoretycznie fotografię możemy wydrukować nawet na najtańszym papierze (fotografie w prasie codziennej). Jednak jest coś trudno uchwytnego w fotografii kolekcjonerskiej, z którą mamy styczność w galeriach, czy tez w wysokiej jakości albumach znanych fotografów. Cała magia obrazu leży w szczegółach. Dbałość o wyraziste detale obrazu, przeniesienie jak największej ilości elementów w cieniach i światłach. Głęboka czerń i czysta biel. Pełne, a nie stopniowe i „poucinane” przejścia tonalne. To wszystko świadczy o jakości odbitki. Jest jeszcze to coś w każdej fotografii. Tylko od wrażliwości drukującego, potrafiącego uchwycić ten drobiazg, ducha obrazu, i nie zatracić a przekazać go w druku, zależy ostatecznie właściwie wykonana reprodukcja fotograficzna.

 

Nadal jednak wymaga to wiedzy, niezmiennie też klasa wydruku zależy od zastosowanego papieru. Postaram się pokrótce przedstawić firmy, które swoją marką i wieloletnią współpracą z artystami, dopracowały się jakości i pewnego wyczucia na potrzeby najbardziej wymagających miłośników fotografii.

 

Czym musi charakteryzować się papier jakości kolekcjonerskiej. Papiery wysokiej jakości wymagają konkretnego rozróżnienia, jak chodzi o przeznaczenie dla tuszu – matowego lub fotograficznego. Papiery matowe to media przypominające w fakturze karton. Charakteryzuje je szcęsto barfdzo surowa nierówna faktura dodająca uroku fotografii. Dla uzyskania głębokich czerni na tego typu papierze niezbędne jest stosowanie drukarek z tuszem matowym takich jak Canon PIXMA Pro9500 Mark II czy Epson Stylus Photo R2880. Zastosowaniu tuszu matowego na takim papierze ma jeszcze dodatkowy atut. Ponieważ papier nie daje żadnych refleksów i odbić (jak papiery powlekane błysk czy perła/satyna), czerń uzyskana w tej technice jest absolutnie głęboka. Wysokiej jakości papiery tworzone są też w technologii bez kwasowej. Gwarantuje to trwałość papieru i wyeliminowanie ryzyka reakcji chemicznych degradujących papier. W końcu niezbędna jest rezygnacja z chemicznych wybielaczy papieru. To powszechnie stosowany w produkcji papierów składnik fluoryzujący daje miły efekt bieli, niestety jest nietrwały. W związku z tym z czasem kolor papieru może ulec zmianie (jednak jet to kwestia dziesięcioleci). Dlatego też media archiwalne muszą być pozbawione takich chemicznych wspomagaczy.

 

 

 


Jednym z liderów w produkcji papierów galeryjnych jest firma Canson. To firma z 450letnim stażem działająca min. w produkcji papierów dla plastyków (od malarzy po komiksiarzy). Papiery wysokiej jakości przeznaczone do druku sprzedawane są pod marką Canson Infinity. W 2010 roku papier Canson Infinity Baryta zdobył nagrodę TIPA (Technical Image Press Association) w kategorii najlepszy papier typu "fine art". Szczególna więź firmy ze środowiskami twórczymi wpłynęła na umiejętność produkcji materiałów idealnie odpowiadających potrzebom artystów.

 

Szczególnie polecanym (poza nagrodzonym barytem) i lubianym przeze mnie papierem jest Platine Fibre Rag. To kombinacja oryginalnego papieru Platinum (100 % bawełny), który istnieje w ofercie Canson od wielu lat i papieru do tradycyjnej fotografii. Najnowszej generacji mikroporowata warstwa powlekająca sprawia, że tradycyjny papier wykorzystywany w ciemni można teraz używać do druku cyfrowego (100% bawełny, odporny na wodę, bez sztucznego wybielania i bez kwasowy, norma trwałości ISO 9706 ).

 

 

 

Nagrodzony Baryta Photographique to autentyczny papier barytowy stworzony do technologii inkjet. Złożony z włókien alfa-celulozowych, bez kwasowy śnieżnobiały papier pokryty warstwą bieli barytowej taką samą jak tradycyjne papiery srebrowe oraz warstwą powlekająca przyjmującą kolorowy atrament.

 

Wszystkie opisywane papiery można nabyć w Centrum Papieru www.centrumpapieru.pl

 

Wkrótce ciąg dalsze serii o najwyższej klasie papierów galeryjnych i archiwalnych.

 


 Specjalista do spraw druku wielkoformatowego.

Michał Wiatrowski

 

Centrum Papieru

XXLFOTO.PL


Powrót do listy

Powrót do menu
Warto sprawdzić:
- Promocje - Wyprzedaże - Nowości